تزیینات خانه با فرش قرمز

 

تزیین فرش و فرش قرمز ایرانی

داستان فرش قرمز و فرش قرمز ایرانی. رنگ قرمز از کجا آمده است؟ چگونه اتاق ها را با فرش قرمز ایرانی تزیین کنیم؟
فرش دستباف ایرانی
فروشگاه قالیخانه

فرش دستباف ایرانی از جمله فرش‌های شرقی است و به فرش‌های نفیس و منقوشی گفته می‌شود که در نواحی غرب آسیا و خاورمیانه به‌ویژه ایران بافته می‌شود. بسیاری از قالی‌های تاریخی که به نام ایرانی در موزه‌ها نگهداری می‌شوند در مناطقی ساخته شده‌اند که در گذشته متعلق به قلمرو امپراتوری بزرگ ایران باستان بوده و امروز دیگر متعلق به ایران نیست. فرش دستباف ایرانی دارای نقش و نگارهای خاص و منحصر به فرد، تراکم بالا، رنگ های بادوام و چشم نواز است. قدیمی ترین فرش جهان، فرش ایرانی پازیریک با قدمت ۲۵۰۰ ساله که در سیبری یافت شد، هنوز رنگ قرمز پررنگ خود را دارد.

 
رنگ قرمز روی قالی های ایرانی

رنگ قرمز در فرش دستباف ایرانی جایگاه ویژه ای دارد زیرا این رنگ مورد علاقه اکثر ایرانیان است. فرش قرمز دستباف ایرانی شاهکاری برجسته است که جلوه ای بی نظیر به اتاق می دهد. اگر می خواهید خانه یا محل کار خود را با یک فرش قرمز ایرانی تزئین کنید، باید تعادل ظریفی بین طرح ها و رنگ های مبلمان اطراف آن ایجاد کنید تا چشم ها را خیره کند.
ریشه گیاه روبیا رنگ قرمز قوی می دهد. ریشه روبیا یک منبع قدیمی و محبوب برای رنگرزی کلاف های پشمی مورد استفاده در قالی بافی بوده است. علاوه بر این، عشایری که تکنیک‌های پیچیده قالی‌بافی را ابداع کردند، از انواع گیاهان، حشرات و موجودات دریایی بومی و وارداتی برای دستیابی به رنگ‌های مسحورکننده قالی‌های ایرانی استفاده کردند. از حلزون ها، سوسک ها، گل ها، میوه ها و گیاهان برای رنگرزی پشم بز و گوسفند و ساختن بافت فرش استفاده می شد. نخ های پود در رنگ های مختلف به نخ های تار بسته می شد تا اثر هنری زیبایی بر روی فرش ایجاد شود.

کمبود منابع مورد نیاز برای برخی از رنگ‌ها، تولید برخی رنگ‌ها را بسیار گران کرده و به ندرت در قالی‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. داشتن فرشی که رنگ های کمیاب داشت بیانگر ثروت، قدرت و اشراف فردی بود که توانسته بود فرش مجللی را با چنین رنگ های کمیاب در خانه یا کاخ خود تزئین کند.
رنگ ها در فرهنگ شرقی و فرش دستباف ایرانی

رنگهای فرش ایرانی

ویژگی ها، اهداف و احساساتی که با انگیزه رنگ ایجاد می شوند، مانند هر چیز دیگری در طول زمان تغییر می کنند. بسیاری از طرح‌های قالی‌بافی از افسانه‌ها و اسطوره‌های تاریخی سرچشمه می‌گیرد و این فرهنگ تا به امروز ادامه دارد و در انتخاب رنگ‌ها تأثیر می‌گذارد.

سبز رنگی مذهبی و یادآور امید، تجدید و بهشت است، به همین دلیل برخی از قسمت‌های قالی را اغلب به رنگ سبز بافته می‌شدند که ردپایی چندانی نداشت. قرمز نماد شادی، شادی، شانس، شجاعت، ثروت و سرزندگی بود. همچنین آبی نمادی از تنهایی، صداقت، قدرت یا زندگی پس از مرگ بود. قهوه ای یادآور خاک و خاک بود و رنگ حاصلخیزی به حساب می آمد. علاوه بر این، زرد روشن نمادی از خورشید درخشان بود و اغلب برای پادشاهان و حاکمان محفوظ بود. سفید به معنای پاکی و آرامش یا غم بود. علاوه بر این، رنگ مشکی رنگی قوی و نافذ بود که می‌توانست نشان‌دهنده یک عامل مخرب باشد و اغلب برای لبه‌های فرش کنار گذاشته می‌شد تا مرزهای نقشه را مشخص کند و به طرح جلوه بیشتری بدهد.
رنگ های فرش بافی معاصر

قالی بافان ایرانی امروزه از همان رنگ های قدیمی برای تولید رنگ هایی مشابه فرش های آنتیک و لوکس استفاده می کنند. روبیا هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار می گیرد و مدتی است که رنگ های شیمیایی با کیفیت پایین و ارزان قیمت جایگزین رنگ های گیاهی و فرقه های مختلف شده است. سوسک گرانبهایی که زمانی رنگ قرمز پر جنب و جوشی به نخ‌های فرش می‌داد، اکنون مقرون به صرفه نیست، یا حداقل گران‌تر از آن است که در قالی‌بافی استفاده شود. رنگ قرمز ثابت، روشن و غیر سمی لارو حشرات کوچینی، انرژی، اعتماد به نفس و هیجان زیادی را تزریق می کند و کاربردهای زیادی در صنایع غذایی و آرایشی دارد. می توانید جوهر قرمز روشن را در شربت یا رژ لب گیلاسی مورد علاقه خود بیابید، اما نمی توانید این قرمز آتشین را در زیر پای خود روی یک فرش قدیمی بافته شده در رنگ های نمادین و قدیمی پیدا کنید.
چگونه نخ قرمز می شود؟

مراحل تبدیل پشم چیده شده از گوسفند به فرش:

رنگ های نقاشی فرش قرمز ایرانی

اول از همه، پشم خام به یک قرقره نخ تبدیل می شود. پشم پرکاربردترین ماده در قالی بافی است. الیاف پشم نرم، زیبا، محکم و بادوام هستند. به محض اینکه پشم فرآوری نشده به کارگاه قالی بافی می رسد، توده های آن را با دست جدا می کنند و هرگونه مواد خارجی مانند خار و خاشاک که به آن چسبیده است، از بین می برند. سپس پشم تمیز شده را در داخل دستگاه ریسندگی قرار می دهند تا الیاف نخ بدست آید. الیاف به دست آمده در یک سیم پیچ پیچیده می شوند. در گذشته پشم را با دست روی چرخ ریسندگی اولیه می‌ریختند.

در مرحله دوم نخ ریسیده شده شسته می شود. نخ شسته می شود تا گرد و غبار و چربی پاک شود. سپس داخل قابلمه مواد شوینده می ریزند و چند بار فشار می دهند. پس از آن، نخ را با آب تمیز شسته تا مواد شوینده پاک شود. سپس نخ شسته شده به مدت دو تا سه روز در آفتاب خشک می شود.

Comments

Popular posts from this blog

Hearing Protection: Your Defense Against Damaging Noise

Personal Sound Amplification Products (PSAPs): An Overview

Folding Electric Bike – DESIGNED FOR COMFORT, FOR ALL LEVELS OF RIDERS